JUALAN BUKU TERBARU SAYA

JUALAN BUKU TERBARU SAYA

Carian

Khamis, 21 Oktober 2010

Perjuangan Penuh Cabaran.


Tajuk: Perjuangan Penuh Cabaran.
Penulis: Kamarulzaman Hj Yusoff.
Penerbit: Pustaka Qamar.

Kandungan.
Kata Aluan.

Pendahuluan.

Singkatan.

Transliterasi.

Prolog.
Artikel 1.

”Tuan Patut Benar Membuat Sepuctik Surat Khas Kepada Haji Mohd. Noor, Yang Dipertua PAS Machang Nik Abdullah, Pengerusi Jawatankuasa Pilihanraya PAS Kota Bharu, Amaluddin Danis, Setiausaha PAS Pasir Mas Dan Adam Karnil Yang Dipertua PAS Pasir Puteh Atas Kegiatan Mereka Di Dalam PAS Supaya Menambahkan Lagi Kegemaran Mereka Di Dalam Jihad Akbar Mi. Mereka Inilah Orang-orang Yang Lupa Hidup Dan Mati Kerana PAS.”

Bab 1. Bermulanya Sebuah Perjuangan (i951-1959)

Artikel 2.

”Akan Patah Hatikah Kita Di Dalam Perjuangan Ini Bila Berjumpa Dengan Jalan Yang Berliku? Akan Putus Asakah Kita Di Dalam Usaha Ini Bila Berjumpa Dengan Jalan Yang Mendaki? Akan Balikkah Kita Bila Kita Jumpai Jurang Yang Dalam Yang Mesti Kita Turuni? Demi Allah, Tidak!!

Artikel 3.

”Kita Berjuang Untuk Mencapai Kemenangan, Kemenangan Tidak Akan Diperoleh Melainkan Dengan Kekuatan, Kekuatan Tidak Akan Ada Melainkan Dengan Persatuan, Persatuan Tidak Akan Wujud Melainkan Dengan Persamaan Keyakinan, Keyakinan Tidak Akan Tumbuh Melainkan Dengan Pengertian, Pengertian Tidak Akan Didapat Melainkan Dengan Penerangan.”

Bab 2. Pengharapan Dimakbulkan Tuhan (1959-1973)

Artikel 4.

”Inilah Saudara-saudara, Kedudukan Kita Pada Hari Ini, Satu Kedudukan Yang Sungguh Dan Benar, Satu Kedudukan Yang Bukan Boleh Dibuat-buat, Tetapi Satu Kedudukan Yang Memang Kita Kehendaki Supaya Tuhan Berikan Kepada Kita. Maka Janganlah Kita Lepaskan Peluang Ini Dengan Kelengahan, Dengan Kelalaian, Dengan Kecuaian, Dengan Lupa Kepada Apa Yang Ada Pada Kita Ini Dan Dengan Menjadikan Apa Yang Kita Dapati Sebagai Satu Nikmat Yang Hanya Datang Dan Lalu. Sebab Kita Ini, Saudara-saudara, Akan Menghadapi Tuhan.”

Artikel 5.

”Difitnahkan Bahawa PAS Telah Meracun Jiwa Orang Ramai Dengan Menyalahtafsirkan Ajaran-ajaran Islam, Padahal Tuhanlah Yang Men Jadi Saksi Atas Kebenaran Pegangan Kita. Tetapi Apa Halnya Dengan Ajaran Pemisahan Politik Clari Islam Yang Dianut Oleh UMNO Yang Terang-terang Bertentangan Dengan Islam Itu? Tidakkah Ajaran Itu Meracun jiwa Umat Islam’? Tidakkah Ajaran Itu Menyalahtafsirkan Kandungan Al-Qur’an Al-Karim? Itulah Ibu Dari Semua Racun, Atau, Dengan Perkataan Yang Lain, Itulah Racun Yang Amat Bisa Yang Disuruh Teguk Oleh Pemimpin-pemimpin UMNO Kepada Pengikut-pengikut Mereka, Yang Menyebabkan Orang-orang UMNO Mati Hati, Mati Jiwa Mati Keyakinan.”

Bab 3. Lawan Bertukar Kawan (1973-1977)

Artikel 6.

”Dan Bagi Pihak PAS, Kita Sedar Bahawa Kalau Kita Tidak Menyertai Kerajaan Campuran Itu, Maka Pihak Kerajaan Sekarang Masih Boleh Berjalan Seperti Biasa, Tetapi Kita Sedar Pula Bahawa, Dengan Penyertaan Itu, Akan Dapatlah Kita Mengemukakan Dan, Dengan Demikian, Melaksanakan, Sebahagian Atau Seberapa Perkara Tentang Konsep Perjuangan Kita Di.dalam Kerajaan Yang Mungkin Dapat Diwujudkan Itu.”

Artikel 7.

”Dalam Menempuh Jalan Yang Baharu Yang Belum Pernah Kita Lalui Ini, Dua Perkara Mesti Saudara-saudara Pegang Teguh. Yang Pertama, Niat Dan Qasad Kita Jangan Berubah, Iaitu Hidup Dan Mati Kerana Allah, Kepada-Nya Kita Mengabdi Dan Kepada-Nya Kita Menyerah Din. Yang Kedua, Dada Lapang, Hati Terbuka, Sedia Menghulur Dan Menerima, Tetapi Yang Kita Tetaplah Kita. Inilah Seni Perjuangan Dalam Tegang Dan Kendurnya Dan Dalam Kendur Dan Tegangnya. A Keras, Jangan Sampai Dilemparkan Orang, Dan Jika Lembut, Jangan Sampai Disudu Orang.”

Bab 4. Terlerainya Satu Ikatan (1977-1978)

Artikel 8.

”Kebun Doh Molek Kita Tebas Tebang, Hutan Doh Bersih, Tiba-tiba Kita Sudoh Tanam Pokok, Naik Molek, Ada Daun Ada Dahan, Doh Cukup Molek Doh, Baru Mulo Nok Pucuk Nok Buoh Nok ’bung, Eh, Tak Sene Kelih Segolongan Ma’nusia. Dia Bimbang Pokok Moktan Hok Kita Tanam Ni Takut Jadi Buah Lasat Bekali Moktan Hok Kita Tanam An Nih Dibimbangkan Takut Jadi Buah Lasat Baik Tebang Loor Nih, Buat Kebun Lain. Ka Lu Buat Kebun Lain Tak Tahulah Ada Pitih Kor Tidak, Tak Tahulah Nok Ambik Benih Dmano Tak Tahu Mengambik Masa Tujuh Tahun Baru Buoh:”

Artikel 9.

”Dan Kerana Kami Berasa Kami Berada Di Pihak Yang Benarlah, Dengan Nama Allah, Tuhan Yang Menjadikan Kita Dan Tuhan Yang Menjadikan Cahaya Pada Hari Ini, Saya Dan Rakan-rakan Saya Berdiri Di Sebelah Sini Untuk Menyatakan Kebenaran Ini, Walaupun Tidak Ada Sesiapa Yang Mahu Menerimanya.”

Bab 5. Perubahan Kian Menjelang (1978-1988)

Artikel 10.

”Sejak Dari Hari Itu Sampailah Ke Hari Ini, Mengikut Pengetahuan Saya, Tidak Ada Siapa Pun Yang Berani Atau Memberanikan Dini Jntuk Membuat Laporan Atau Post-mortem Yang Lengkap Mengenai Punca Porak-peranda Serta Untuk Membuat Cadangan-cadangan Membina Semula PAS, Kecuali Dewan Ulama’ PAS Negeri Kelantan Sahaja. Dengan Khusyuk Tawaclu’ Ulama’-ulama’ PAS Negeri Kelantan Serta Sedu-sedan Tangis Mereka Di Tengah Ma’am Buta Bermunajat Dan Beristighfar Kepada Allah, Maka, Pada 2 Jun 1978, Suatu Ijtimak Dewan Ulama’ PAS Negeri Kelantan Telah Dilangsungkan Di Pondok Terusan, Pasir Tumbuh, Kelantan.”

Artikel 11.

”Kita Tahu Bahawa Kita Sedang Berhadapan Dengan Orang-orang Yang Mempunyai Banyak Wang Dan Harta Benda, Kita Tahu Bahawa Kita Sedang Berhadapan Dengan Orang-orang Yang Mempunyai Pengaruh Yang Luas Dan Sahabat Handai Yang Ramai, Tetapi, Percayalah, Saudara-saudara Sekalian, Bahawa Kebenaran Tetap Akan Menjadi Benar Dan Mesti Disokong, Manakala Kesalahan Tetap Akan Rnenjadi Salah Dan Pasti Ditentang.”

Bab 6. Kejayaan Kembali Bertandang (1988-1996)

Artikel 12.

”Tahaluf Diizinkan Oleh Syari’at Apabila Melengkapi Syarat-Syaratnya.”

Artikel 13.

”Dan Ambo Duk Beraso Basil Daripada Pilihanraya Baru Ning Macam Ada Persefahaman Di Antara Malaikat Di Langit Dengan Pengundi-pengundi Di Muka Bumi Fling. Kalu Tidak Gitu, Mano Buleh Jadi Serupo Baru Ning?”

Bab 7. Menghadapi Cabaran Mendatang (Pasca 1996)

Artikel 14.

”Mari Kita Tolak PAS. Mari Kita Gantikannya Dengan Kerajaan Baru, Kerajaan Yang Lebih Bertanggungjawab, Bukannya Kerajaan Yang Dipimpin Oleh Orang Yang Makan Gaji Buta, Yang Tak Tau Memerintah, Yang Tak Buat Apa-apa.”

Artikel 15.

”Pah Tuh, ”Tak Buat Begapo Sekaro. Allooh Kalu Nok Pelawok Pun Ada Ka’edoh Jugok, Melarakkor Tak Dok Buat Begapo Sekaro. Sekurang-kurang Ghetok Pak Nik Tah Sor Kita Sudoh ’doh. Buat Doh Tuh Ghetok Pak Nik ’son Pah Ghetok Pulau Melaka Sor Lagih. Pah Tuh Ghetok Stan Pulok Sor Lagih Kita Nok Resmi Sikit Lagih Pulok. Sekurang-kurang Tigo Putung Ghetok Tu Buat Doh Tuh. Tak Masuk Lagih Ghetok Tu, Ghetok Nih, ’ghetok Banyok Lagih. Melarakkor Tak Buat Begapo Sekaro Ning, Belah Mano?”

Epilog

Artikel 16.
”Saya Sudah Tua Bila Tua, Adat Kata Akan Mati Kalau Tidak Rnati Pun, Uzur. Keuzuran Yang Saya Alami Ini Semakin Hari Semakin Banyak, Walau Sekali Sekala Segar. Jadi, Kalau Saya Berhenti, Ditakdirkan Allah Sakit Atau Sebagainya Di Ketika Itu, Saya Harap Saudara-saudara Semua Tidak Akan Terasa Keluh-kesah Dan Tidak Akan Berkocak Air Di Dalam Kepimpinan Kita.”

Bibliografi.

Indeks.

Data.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...