Tajuk: Al-Ghazali: Kajian Epistemologi Islam.
Penulis: Mustafa Abu Sway.
Penerbit: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Buku ini memperkenalkan teori ilmu al-Ghazali kepada pembaca dengan jelas berdasarkan kajian terhadap tahap-tahap kehidupannya bermula sebagai pelajar sehingga beliau menjadi mahaguru di Universiti Nizamiyyah, beruzlah, menulis, mendalami tasawuf dan mengkaji hadith Buku ini memperkenalkan pemikiran al-Ghazali bahawa wujud satu fakulti dalam malaqah keilmuan yang mampu dicapai oleh manusia melampaui akal – malaqah fawq al-aql. Akhirnya pengarang membawa pembaca membincangkan dakwaan yang mengatakan beliau meninggalkan sufisme kepada metode ahli hadith.
Kandungan.
Pendahuluan.
Kajian Terdahulu.
Bab 1. Kehidupan al-Ghazali.
1. Gambaran Politik.
1.1. A1-Ghazali dan Mazhab-mazhab Fiqh yang Lain.
1.2. Al-Ghazali dan Mazhab-Mazhab (Aqidah) Semasa.
1.3. Perang Salib.
2. Kehidupan Awalnya.
3. Pendidikan dan Karier Akademiknya.
3.1. Pendidikan Formal.
3.2. Mengajar di Nizamiyyah: Satu ”Krisis Kerohanian”.
3.3. Pengembaraan-Pengembaraan al-Ghazali.
3.4. A1-Ghazali Dan Ilmu Hadith.
4. Pegangan (Aqidah) al-Ghazali
Bab 2. Teori Ilmu Pengetahuan al-Ghazali Ketika Sebagai Pelajar (465 11/1072M H/1085 M)
1. Al-Taliqah.
2. AI-Mankhul: Persoalan Tentang Kesahihan.
2.1. Usul al-Fiqh
2.2. AI-Qiyas (Penggunaan Akal Secara Analogi)
2.3. Sikap al-Ghazali terhadap Ilmu Dan Akal Di Dalam al-Mankhul.
2.4. Sumber-sumber Ilmu.
2.5. Teori Bahasa al-Ghazali.
3. Penyelamat Daripada Kesesatan (al-Munqidh Min al-Dalal)
4. Kesimpulan.
Bab 3. Pencarian Ilmu Oleh al-Ghazali: Tempoh Pertama Ketika Mengajar Di Khalayak Ramai (478 II11085 M 488 H/1095 M).
1. Mengenai Fiqh, Munazarah dan Usul al-Fiqh.
1.1 Mengenai Fiqh.
1.2 Mengenai Cara-cara Berbahas.
1.3 Mengenai Usul al-Fiqh.
2. Keraguan al-Ghazali.
3. Keraguan dan Kelas-Kelas Penuntut Ilmu.
4. Mengenai Ilmu Kalam (Ilm al-Kalam).
5. A1-Ghazali Berhadapan Dengan Falsafah.
6. Kritikan al-Ghazali Terhadap Falsafah.
7. Penerusan Pencarian al-Ghazali: Persengketaan Dengan Golongan Batiniyyah (al-Batiniyyah) .
8. A1-Ghazali Menjadi Ahli Sufi.
9. Teori Ilmu al-Ghazali Dalam Penulisannya Mengenai Akidah (’Aqidah).
10. Kesimpulan.
Bab 4. Pencarian Ilmu oleh al-Ghazali: Tahun-tahun Pemencilan Diri (488 H/1095 M 499 H/1106 M).
1. Ihya Ulum al-Din.
1.1. Mengenai Ilmu Tentang Amalan (llm al-Mu’amalah).
1.2. Sosiologi Ilmu.
1.3. Berkenaan Dengan Pembahagian Ilmu-Ilmu.
1.4. Mengenai Intelek.
1.5. Berkenaan dengan Ilmu Kalam (Kalam)
1.6. Mengenai Falsafah.
1.7. Mengenai Akidah (Aqidah).
1.8. Mengenai Mimpi.
1.9. Kesimpulan.
2. Al-Maqsad al-Asna Fi Sharh Asma’ Allah al-Husna.
3. Bidayat al-Hidayah.
4. Jawahir al-Qur’an
5. Al-Risalah al-Ladunniyyah.
6. Mishkat al-Anwar.
7. Kesimpulan.
Bab 5. Pencarian al-Ghazali terhadap Ilmu: Tempoh Kedua Mengajar di Khalayak Ramai (499 H/1106 M 503 H/1110 M).
1. Al-Munqidh Min al-Dalal.
1.1. Pengaruh al-Munqidh Ke Atas Descartes.
1.2. Tahap-Tahap Perkembangan Teori Keilmuan Dalam Insan.
2. Al-Mustasfa Min ’ilm al-Usul.
3. Al-Imla’ fi Ishkalat al-Ihya’.
Bab 6. Pencarian al-Ghazali Terhadap Ilmu: Pemencilan Diri Yang Kedua Dari Mengajar Di Khalayak Ramai (503 H/1110 M 505 H/1111 M)
1. Al-Durrah al-Fakhirah ft Kashf ’Num al-Akhirah.
2. I’jam al-Awam An ’Ilim al-Kalam.
3. Minhaj al-Abidin.
4. Kesimpulan.
Kesimpulan.
Bibliografi.
Indeks.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan