Tajuk: Kekacauam Para Ahli Falsafah.
Penulis: al-Ghzaali.
Penerbit: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Tahafut al-Falasifah membawa persoalan apakah alam ini qadim (eternal) ataukah hadits (temporal), suatu masalah yang masih dipersoalkan hingga kini. Dalam buku ini Al-Ghazali menyangkal hujah-hujah ahli falsafah tentang qadimnya alam. Untuk membuktikan adanya Tuhan, al-Ghazali berusaha mengemukakan berbagai-bagai hujah dan konsep yang ditimba dari ilmu kalam tradisional. Buku ini sangat berguna dan penting untuk dimiliki dan dibaca oleh para peminat falsafah dan pemikir Islam pada umumnya. Bahkan buku ini dianggap sangat berkesan bagi menyanggah kosmologi keazalian alam yang dibawa oleh fahaman Aristotelian.
Kandungan.
Kata Pengantar.
Pendahuluan.
Prawacana Satu.
Prawacana Dua.
Prawacana Tiga.
Prawacana Empat.
Masalah 1.
Tentang Penolakan Kenyataan Mereka Mengenai Keabadian (Azaliyvab) Alam
Masalah 2.
Penolakan Terhadap Keyakinan Mereka Akan Keabadian Alam, Masa Dan Gerak
Masalah 3.
Tentang Ketidakjujuran Mereka Dalam Mengatakan Bahawa Tuhan Adalah Pelaku Dan Pencipta Alam Yang Merupakan Perbuatan Dan Ciptaan-Nya: Dan Keterangan Tentang Fakta Bahawa Kata-Kata Ini Hanya Bersifat Metafora, Tidak Nyata, Menurut Mereka
Masalah 4.
Penjelasan Ketidakmampuan Ahli-Ahli Falsafah Dalam Membuktikan Pencipta Alam Kewujudan
Masalah 5.
Tentang Ketidakmampuan Ahli-Ahli Falsafah Menguji Hujah-Hujah Rasional Bahawa Tuhan Itu Satu Dan Bahawa Tilak Mungkin Untuk Mengandaikan Dua Wajib a1-Wujud Yang Masing-Masing Tidak Bersebab
Masalah 6.
Sanggahan Terhadap Penolakan Mereka Ini Akan Sifat-Sifat Tuhan
Masalah 7.
Sanggahan Terhadap Tesis Mereka Bahawa Mustahil Sesuatu Hal Harus Memberikan Suatu Genus Kepada Tuhan, Dipisahkan Darinya Oleh Perbezaan; Dan Bahawa Pembahagian Intelektual Ke Dalam Genus Dan Perbezaan Tidak Dapat Diaplikasikan Kepadanya
Masalah 8.
Sanggahan Terhadap Tesis Bahawa Wujud Tuhan Aclalah Wujud Yang Sederhana - Iaitu Wujud Yang Murni, Yang Tanpa Quidditas Atau Esensi Yang Kepadanya Eksistensi Dihubungkan - Dan Bahawa al-Wujud al-Wajib Baginya Bagaikan Quidditas Bagi Wujud Lainnya
Masalah 9
Tentang Ketidakmampuan Mereka Untuk Membuktikan Melalui Hujah-Hujah Rasional, Bahawa Tuhan Bukan Tubuh (Jisim)
Masalah 10.
Tentang Ketidakmampuan Mereka Untuk Membuktikan Melalui Hujah-Hujah Rasional Bahawa Ada Sebab Atau Pencipta Alam
Masalah 11.
Sanggahan Terhadap Ahli-Ahli Falsafah Yang Mengatakan Bahawa Tuhan Mengetahui Yang Lainnya Dan Bahawa Dia Mengetahui Species Dan Genera Secara Universal
Masalah 12.
Kegagalan Ahli-Ahli Falsafah Untuk Membuktikan Bahawa Tuhan Juga Mengetahui Dirinya Sendiri
Masalah 13.
Sanggahan Terhadap Ajaran Ahli-ahli Falsafah Bahawa Tuhan (Maha Suci Daripada Apa Yang Mereka Katakan) Tidak Mengetahui Perkara-perkara Khusus (al Juziyyat) Yang Dapat Dibahagi-bahagi Sesuai Dengan a Pembahagian Waktu Ke Dalam Telah, Sedang dan Akan
Masalah 14.
Tentang Ketidakmampuan Ahli-Ahli Falsafah Untuk Membuktikan Bahawa Langit Adalah Makhluk, Dan Mematuhi Tuhan Melalui Pergerakannya
Masalah 15.
Sanggahan Terhadap Apa Yang Mereka Sebut Sebagai Tujuan Yang Menggerakkan Langit
Masalah 16.
Sanggahan Terhadap Teori Mereka Bahawa Jiwa-Jiwa Langit Mengetahui Semua Perkara Yang Khusus Yang Bermula (al Juziyyat al-Haditsah) di Dalam Alam Ini
Masalah 17.
Sanggahan Terhadap Keyakinan Mereka Terhadap Kemustahilan Perpisahan Daripada Sebab Alam Peristiwa-Peristiwa
Masalah 18.
Kegagalan Mereka Untuk Memberikan Demontrasi Rasional Tentang Teori Mereka Bahawa Jiwa Manusia Adalah Jisim Spiritual Yang Ada Dengan Sendirinya; Tidak Menempati Ruang; Bukan Tubuh; dan Tidak Terpateri Pada Tubuh; dan Ia Pun Tidak Berhubungan Dengan Tubuh, dan Tidak Pula Terpisahkan Daripadanya Sebagaimana Tuhan Tidak di Luar Alam dan Tidak di Dalam Alam dan Demikianlah Malaikat-Malaikat
Masalah 19.
Sanggahan Terhadap Tesis Mereka Bahawa Setelah Terwujud, Jiwa Manusia Tidak Dapat Hancur; Dan Bahawa Watak Keabadiannya Membuatnya Mustahil Bagi Kita Untuk Membayangkan Kehancurannya.
Masalah 20.
Sanggahan Terhadap Penolakan Mereka Terhadap Kebangkitan Tubuh-Tubuh
Penutup.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan