JUALAN BUKU TERBARU SAYA

JUALAN BUKU TERBARU SAYA

Carian

Sabtu, 4 September 2010

Pengislaman Ilmu.


Tajuk: Pengislaman Ilmu.
Penulis:Ismail Raji’ al-Faruqi
Penerbit: Dewan Bahasa Dan Pustaka.

Kandungan.

Kata Pengantar

Pendahuluan

Bab 1 Masalah.
1.1. Penyakit (Malaise) Umat.

1.2. Kesan-Kesan Utama Malaise Umat.

1.2.1. Dari Konteks Politik.

1.2.2. Dari Konteks Ekonomi.

1.2.3. Dari Konteks Kebudayaan Dan Agama.

1.3. Pengekalan Din Merupakan Punca Dan Tunjang ”Malaise”.

1.3.1. Keadaan Pendidikan Dunia Islam Pada Masa Ini.

1.3.2. Kekurangan Visi.

Bab 2 Tugas.

2.1. Pendahuluan.

2.2. Menyatukan Dua Sistem Pendidikan.

2.3. Menanam Visi Islam.

2.3.1. Mewajibkan Mempelajari Pelajaran Tamadun Islam.

2.3.2. Pengislaman Ilmu Pengetahuan Moden.

Bab 3 Kedah Tradisional

3.1. Kelemahan Kaedah Tradisional.

3.2. Fikah dan Faqih, Ijtihad dan Mujtahid.

3.3. Pertentangan antara Wahyu dan Akal.

3.4. Penyisihan Pemikiran daripada Tindakan.

3.5. Dualisme Agama dan Kebudayaan.

Bab 4 Prinsip Asas Kaedah Islam.

4.1. Pendahuluan.

4.2. Keesaan kepada Allah.

4.3. Kesatuan Alam Semesta.

4.3.1. Peraturan Alam Semcsta.

4.3.2. Penciptaan: Sebuah Tujuan Yang Bermatlamat.

4.3.3. Taskhir (Mercndah Diri) Alam Scmesta kepada Manusia.

4.4. Kcsatuan Kcbenaran Dan Pengetahuan

4.5. Kesatuan Kchidupan.

4.5.1. Amanah Tuhan.

4.5.2. Khilafah.

4.5.3. Kclengkapan.

4.6. Kesatuan Kcmanusiaan.

4.7. Sifat Wahyu Dan Akal Yang Saling Melengkapi.

Bab 5 Perancangan Kerja.

5.1. Objektif Perancangan Kerja.

5.2. Langkah-langkah yang Diperlukan untuk Pengislaman Ilmu Pengetahuan.

5.2.1. Langkah 1: Penguasaan dan Kemahiran Disiplin Ilmu Modcn: Pcnghuraian Kategori.

5.2.2. Langkah 2:Tinjauan Disiplin Ilmu.

5.2.3. Langkah 3:Pcnguasaan Warisan Ilmu Islam: Sebuah Antologi.

5.2.4. Langkah 4: Penguasaan Warisan Ilmu Islam: Tahap Analisis.

5.2.5. Langkah 5: Pencntuan Penyesuaian Islam Yang Khusus Tcrhadap Disiplin-Disiplin Ilmu.

5.2.6. Langkah 6: Penilaian Kritika Tterhadap Disiplin Ilmu Moden: Hakikat Kedudukannya Pada Masa Kini.

5.2.7. Langkah 7: Penilaian Kritikal Terhadap Warisan Islam: Tahap Perkembangan Pada Masa Ini.

5.2.8. Langkah 8: Kajian Masalah Utama Umat Islam.

5.2.9. Langkah 9: Kajian tentang Masalah yang Dihadapi oleh Umat Manusia.

5.2.10. Langkah 10: Analisis Kreatif Dan Sintcsis.

5.2.11. Langkah 11: Membentuk Semula Disiplin Ilmu Moden Ke Dalam Rangka Kerja Islam: Buku Teks Universiti.

5.2.12. Langkah 12: Pengagihan Ilmu Yang Telah Diislamkan.

5.3. Alat-Alat Bantuan Lain Yang Diperlukan Untuk Mempercepatkan Pengislaman Ilmu Pengetahuan.

5.3.1. Persidangan Dan Seminar.

5.3.2. Bengkel-bengkel untuk Pembinaan Kakitangan.

5.4. Peraturan Tambahan Untuk Perlaksanaan.

Bab 6 Agenda yang Dibuat Oleh Institut.

6.1. Objektif-objektif Agenda.

6.2. Tahap-tahap Agenda

6.2.1. Pembinaan Kefahaman Dan Kesedaran.

6.2.2. Penjelasan Pcmikiran Islam, Konsep-konsep dan Kaedah.

6.2.3. Penguasaan terhadap Warisan.

6.2.4. Penguasaan Ilmu Pengetahuan Semasa.

6.2.5. Buku-buku Teks Mengenai Disiplin.

6.2.6. Keutamaan Dalam Penyelidikan Sains.

6.2.7 Penyediaan Kader-Kader Akademik.

Bab 7. Penjelaslan Yang Penting.

7.1. Pengislaman Umum.

7.2. Pengislaman Ilmu Pcngetahuan.

7.3. Keutamaan dalam Skim Umat Untuk ”Pengislaman Ilmu Pengetahuan”.

7.3.1. Tahap Pertama.

7.3.2. Tahap Kedua.

7.4. Keutamaan Dalam Rancangan Institut.

Bab 8 Keperluan Kewangan.

8.1. Wakaf dan Pelaburan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...