Tajuk: Permasalahan Liku-Liku Dan Dasar-Dasar Pengabdian Kepada Allah Menurut Fatwa Syeikh al-Islam Ahmad Ibnu Taimiyyah.
Penulis: Dr. Rushdi Bin Ramli.
Penerbit: Crescent News Sdn. Bhd.
Kandungan
Dustur Ilahi
Ungkapan Berharga Para Ulama Rabbani Termasyur
Mukaddimah
Fatwa 1
Risalah al-Vbudiyyah
Ibadah Dalam Islam Bersifat Komprehensif Dan Merangkumi Setiap Amalan Yang Dicintai Allah, Zahir Dan Batin
Ibadat Dalam Islam Merangkumi Amalan-Amalan Hati
Beribadat Kepada Allah Adalah Kemuncak Matlamat Penciptaan Manusia Dan Jin Dari lntipati Perutusan Ke Semua Para Rasul Allah
al-Ubudiyyah Merupakan Sifat Khusus Para Malaikat, Para Rasul Dan Nabi Serta Hamba-Hamba Allah Yang Salih
Ibadat Dalam Islam Merupakan Adunan Dan Kombinasi Antara Rasa Hina Diri Dan Rasa Cinta Yang Tertinggi Terhadap Zat Allah
Pengakuan Rububiyyah Allah Semata-Mata Adalah Tidak Mencukupi Kerana Ianya Diakui Bersama Oleh Golongan Mukmin Dan Kafir
Pengakuan Bahwa Allah Adalah Maha Pencipta Wajib Disusuli Dengan Penghayatan Allah Sebagai Zat Yang Disembah
Umat Islam Wajib Membezakan Antara Hakikat Tuntutan tawhid uluhiyyah Dan Hakikat tawhid rububiyyah
Kesilapan Segolongan Ahli Ibadat Yang Reda Dengan Kekufuran Dan Perbuatan Maksiat
Bersikap Reda Dengan Dosa Dan Maksiat Yang Berlaku Bukanlah Dari Ajaran Islam
Kritikan Terhadap Fahaman Wahdah al-Wujud Yang Tersasar
Penyaksian tawhid rububiyyah Yang Benar Menurut Neraca Islam Dan Sanggahan Terhadap Fahaman Wahdah al-Wujud
Orang-Orang Mukmin Yang Benar Sentiasa Meraikan Hukum-Hakam Syarak Dan Berjuang Menegakkan Agama Allah Disebalik Keimanan Mereka Kepada Rububbiyyah Tuhan
Perihal Golongan Ahli Sufi Dan Ahli Tarekat Yang Melampau Dan Tersasar
Tafsiran Ayat 99 Surah al-HijrYang Menyeleweng
Tuntutan Pengabdian Diri Kepada Allah Berterusan Sehingga Ke Akhir Hayat
Kenyataan Golongan Yang Tersasar Ini Merupakan Suatu Penentangan Terhadap Islam
Perumpamaan Ahli Ibadah Yang Mengharuskan ”Keguguran” Taklif Hukum-Hakam Agama
Persamaan Yang Dapat Dilihat Antara Golongan Ahli Ibadah Yang Tersasar Dengan Kaum Musyrikin Yang Mempersekutukan Allah
Kegelinciran Ahli Ibadah Yang Mengabaikan Tuntutan ”Berusaha Dan Berikhtiar” Di Maqam Fana’ Tawhid Rububiyyah
Perihal Ahli Ibadat Yang Tertipu Dengan Perkara-Perkara Yang Luar Biasa
Kesempurnaan Manusia Tercapai Dalam Merealisasikan al-Vubudiyyah
Seruan Ke Arah Pengabdian Diri Kepada Allah Adalah Perutusan Terbesar Yang Dibawa Oleh Para Rasul
Perihal Golongan Yang Menyembah Nikmat-Nikmat Keduniaan Seperti Kekayaan, Pangkat Dan Sebagainya
Perhambaan Yang Sebenar Adalah ”Perhambahan Hati” Dan Kewajipan Menuntut Rezki Dari Allah Semata-Mata
Kewajipan Mengharapkan Kurniaan Allah Dan Bertawakal Kepada-Nya Dan Kesannya Dalam Konteks Peningkatan Rasa Ubudiyyah Kepada Tuhan
Larangan Bertawakal Kepada Sesuatu Yang Lain Dari Tuhan
Perihal Lelaki Yang Dijajah Serta Diperhambakan Oleh Wanita
Penjajahan Dan Penaklukan Hati Adalah Lebih Besar Kemudaratannya Dari Penjajahan Anggota Lahiriah
Pahala Dan Siksaan Allah Adalah Pada Hakikatnya Berasaskan Kepada ”Perhambaan Hati”
Persoalan Kecintaan kepada Allah
Perihal Cinta ”Kerana Allah” Adalah Natijah Dan Buah Daripada Kecintaan Yang Sempurna Terhadap Allah Dua Tanda Yang Nyata Bagi Orang Yang Benar Dalam Menyintai Allah
Kaedah Besar Berkaitan ”Kecintaan Kepada Tuhan” Yang Per lu Difahami
Tanda Yang Nyata Mengenai Kelemahan Rasa Cinta Kepada Allah Tidak Sanggup Mengharungi Kesusahan Dan Kepayahan Yang Dituntut Oleh Rasa Cinta Tersebut
Rasa Cinta Akan Melahirkan Pengabdian Diri Kepada ”Objek Yang Dicintai”
Hati Manusia Sentiasa Mendambakan Tuhan Di Mana Hanya Melalui Beribadat Kebahagiaan Hidup Akan Dicapai
Setiap Hamba Memerlukan Pertolongan Tuhan Bagi Merealisasikan al-Ubudiyyah
Hanya Tuhan Yang Boleh Dicintai Kerana ”Zat”-Nya
Gambaran Pengabdian Diri Yang Sebenar Kepada Allah Menurut Mazhab al-Salaf al-Salih
Kecenderungan Untuk ”Menyembah” Adalah Pembawaan Semulajadi Manusia Di Mana Barangsiapa Tidak Menyembah Allah Pasti Akan Terseret Untuk Menyembah Makhluk-Nya
Perihal Golongan Yang Mengabaikan Perintah-Perintah Allah Di Sebalik Dakwaan Menyintai Allah
Nabi Ibrahim Membezakan Antara Zat Allah Dan Zat Makhluk-Nya Dan Tanda-Tanda Hati Yang Hampir Dengan Allah
Perihal Fana’ Di Kalangan Ahli Sufi: Tiga Kategori Fana’
Tafsiran Yang Sahih Mengenai Ungkapan Sebahagian Kaum Sufi ”Aku tidak nampak di sekeliling aku melainkan Tuhan semata-mata”
Kesepakatan Para Ulama Sufi Muktabar Bahawa Zat Allah Tidak Bersatu Dengan Zat Makhluk Ciptaan-Nya Dalam Apa Jua Keadaan
Maqam al-jam’ [pengalaman kerohanian bersatu dengan Allah] Dan Maqam al-farq al-thani [pengalaman kerohanian perpisahan dengan Allah selepas penyatuan dengan-Nya] Di Kalangan Kaum Sufi Menurut Kefahaman Dan Tafsiran Ibn Taymiyyah
Persoalan Kaedah Berzikir Yang Terbaik Menurut Ibn Taymiyyah
Kedudukan Zikir.Dengan al-ism al-mu frad Menurut Ibn Taymiyyah
Ungkapan Zikir Hendaklah Dalam Bentuk Ayat Yang Sempurna
Perintah Menyebut Nama Allah Dalam al-Quran Dan Tafsirannya Yang Sahih
Ungkapan Zikir Dalam Islam Bersifat Ungkapan Ayat Yang Sempurna
Dua Dasar Terbesar Agama Islam
Fatwa 2
Risalah Perihal Para Ahli Sufi Dan Para Fuqaha
Penjelasan Mengenai Asal Usul Kalimah Sufi
Golongan Ahli Sufi Yang Terawal Wujud Di Daerah Basrah
Keterlaluan Dalam Beribadat Di Kalangan Ahli Ibadat Basrah
Pendirian Majoriti Ulama Mengenai Insiden ”Ledakan Kerohanian Yang Keterlaluan” Di Kalangan Ahli Ibadat
Kedudukan Ledakan Kerohanian Yang Keterlaluan Dalam Konteks Dosa Dan Pahala
Kedudukan Kelazatan Beribadat Yang Mengakibatkan Hilang Kesedaran Yang Mutlak
Golongan Ahli Ibadah Yang Paling Utama Dalam Masalah Ini
Penilaian Ibn Taymiyyah Terhadap Keterlaluan Segolongan Ahli Sufi
Al-Quran Dan Al-Sunnah Adalah Sebaik-Baik Pertunjuk Dalam Persoalan Ibadat Dan Bertagarrub Kepada Allah
Para Sahabat Nabi (s.a.w.) Adalah Contoh Dan Ikutan Umat Islam Sepanjang Zaman
Persoalan Kefakiran: Antara Golongan fakir Yang Bersabar Dan Golongan Kaya Yang Bersyukur Manakah Yang Lebih Utama
Siapakah Wali Allah Yang Sebenar
Pembahagian Wali Allah Kepada Dua Golongan
Fatwa 3
Penghuraian ”Maslahah” Dalam Beribadat Dan Persoalan al-lqtisad Fl al-qbadah [Penragan Tuntutan Rohani Dan Jasmani] Dan Beberapa Kaedah Utama Yang Berkaitan Dengannya
Fatwa 4
Mengenai Amalan Salih yang Paling Utama Di Sisi Allah Selepas Perlaksanaan Amalan-Amalan Ibadat Wajib
Fatwa 5
Persoalan Manakah Yang Terutama Antara Melakukan Ibadat, Mempelajari Ilmu Syarak dan Mencapai Kasyaf
Fatwa 6
Masalah Apakah Benar Menyintai Kehidupan Dunia Punca Segala kerosakan
Fatwa 7
Persoalan Adakah Benar Ukuran Keutamaan Ibadat Berdasarkan Tahap Kesusahan dan Kepayahan Yang Dialami
Fatwa 8
Kedudukan Perbuatan-Perbuatan Harus [al-mubahat] Dalam Konteks Pengabdian Diri Kepada Allah
Fatwa 9.
Persoalan Beruzlah Dan Berkhalwat Dalam Konteks Pengabdian Diri Kepada Allah
Fatwa 10
Permasalahan Bersuluk Dalam Konteks Menuju Allah
Fatwa 11
Persoalan Zuhud Yang Sebenar Dalam Konteks Pengabdian Diri Kepada Allah
Fatwa 12
Perihal Kewajipan Berusaha Untuk Mencapai Maqam Tawhid Dan Darjat al-Ihsan Yang Tertinggi
Fatwa 13
Persoalan Antara ”Amalan Hati” Dan ”Ibadat Lahiriah” Manakah Yang ”Lebih Wajib” Dan Perlu Diutamakan Menu rut Syarak
Fatwa 14
Persoalan Adakah Wajar Meninggalkan Amalan Salih Yang Disyariatkan Allah Hanya Kerana Takut Dikatakan ”Riak Dalam Beramal Ibadat”
Fatwa 15.
Persoalan Mencari Kelazatan,
Pembahagian Kelazatan Kepada Kelazatan yang Hak, Kelazatan Yang Palsu Dan Kelazatan Yang Diharamkan Dalam Konteks Mengabdikan Diri Kepada Allah
Fatwa 16
Persoalan ”Ibadat Sunat Yang Terbaik” Boleh Berbeza Antara Seorang Individu Dengan lndividu Yang Lain
Fatwa 17
Persoalan Hakikat ”Redha Dengan Ketentuan Allah” Dalam Konteks Menuju Allah Dan Beberapa Kekeliruan Yang Berlaku
Fatwa 18
Beberapa Kaedah Penting Yang Perlu Difahami Berkaitan Dengan Dosa-Dosa Besar Dan Tingkatannya
Fatwa 19
Persoalan Kefarduan Bertaubat Kepada Allah Dalam Setiap Detik
Kewajipan Bertaubat Dari ”Amal Kebaikan” [al-hasanat] Yang Telah Dilakukan Dan Hukum Bisikan Jahat Dalam Hati
Tiada ulasan:
Catat Ulasan