JUALAN BUKU TERBARU SAYA

JUALAN BUKU TERBARU SAYA

Carian

Sabtu, 26 Mac 2011

Pedagpgi Kaum Tertindas.


Tajuk: Pedagpgi Kaum Tertindas.
Penulis: Paulo Freire.
Penerbit: Forum

Kandungan.

Prakata.

Pengenalan.

Bab 1. Justffikasi untuk pedagogi kaum tertindas; kontradiksi di antara golongan penindas dan golongan tertindas, dan bagaimana ianya di atasi; penindasan dan golongan penindas; penindasan dan golongan tertindas; pembebasan. bukan hadiah, bukan kejayaan diri, tetapi proses yang diusahakan bersama.

Bab 2. Konsep pendidikan ”bank” sebagai alat penindasan perkiraan-perkiraannya suatu lcritik; konsep pendidikan pengemukaan masalah sebagai alat untuk pembebasan perkiraan-perkiraannya; konsep ”bank” dan kontradiksi guru-murid; konsep pengemukaan masalah dan penggantian kontradiksi guru-murid; pendidikan. proses bersama, menerusi dunia; manusia sebagai insan tidak sempurna, insaf akan ketidaksempurnaannya dan usahanya untuk menjadi manusia lebih lengkap.

Bab 3. Dialogik isi pokok pendidikan sebagai tindakan pembebasan; dialogik dan dialog; dialog dan mencari kandungan program; hubungan manusia dunia ”tema-tema generatif” dan kandungan program pendidikan sebagai tindakan pembebasan; penyiasatan tentang ”tema-tema generatif” dan metodologinya; kebangkitan keinsafan kritikal menerusi penyiasatan ”tema-tema generatif”; pelbagai tahap penyiasatan.

Bab 4. Antidialogik dan dialogik sebagai matrik-matrik teori tindakan budaya yang bertentangan. antidialog sebagai alat untuk penindasan dan dialog sebagai alat untuk pembebasan; teori tindakan antidialog dan ciri-cirinya. penaklukan pisah dan perintah, manipulasi dan pencerobohan budaya; teori tindakan dialog dan ciri-cirinya. kerjasama perpaduan, organizasi dan sintesis budaya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...