Tajuk: Yang Sahih Dan Yang Tersasar Di Kalangan Ahli Tariqat Dan Kaum Sufi Menurut Imam Ahmad Ibn Taymiyyah: Satu Penelitian Akademik.
Penulis: Dr. Rushdi Ramli.
Penerbit: Al-Baian Corporation.
Kandungan.
Bahagian A.
Tuntutan Mengabdikan Din i Kepada Allah Di Dalam Al-Quran Dan Hakikat Kehidupan Dunia.
Apakah Ilmu Tasawuf?
Disiplin Ilmu Tasawuf Dan Amalan Tariqat: Adakah Daripada Perkara Bid’ah Yang Tersasar?
Hubungkait Antara Ilmu Tasawuf Dan Ilmu Fiqh.
Persoalan-Persoalan Utama Sekitar Amalan Para Ahli Tariqat Dewasa Ini Bolehkah Dihukum Sebagai Amalan Ibadah Yang Tersasar Dan Menyalahi Syarak?
a. Merangka Sistem Tarbiyah Ruhiyyah Bagi Pembinaan Maqam al-Ihsan Dan Penyucian Jiwa: Adakah Daripada Bid’ah Yang Menyesatkan?.
b. Adakah al-Mubalaghah Fi al-’Ibadah- Beribadat Kepada Allah Secara Keterlaluan Tergolong Daripada Bid’ah Yang Diingkari Dan Dilarang?.
c. Kaifiat Beramal Yang Tidak Pernah Dilaksanakan Oleh Rasulullah (s.a.w.) Ketika Hidup Baginda, Adakah Benar Menjadi Dalil Dan Hujjah Kepada Pengharaman Dan Kesesatan Amalan Tersebut?.
d. Mengadakan Perhimpunan Zikir Mingguan Dan Bulanan.
e. Berzikir Dengan Sebutan al-Ism al-Mufrad Seperti ”Allah, Allah, Allah”, Rahman, Rahman, Rahman, Dan Sebagainya.
f. Pembacaan al-Ahzab dan Wirid Yang Disusun Oleh Para Ulama.
g. Istilah-Istilah Tasawuf [istilahat ’ulama’ al-tasawwuf. Di Dalam Disiplin Tariqat: Adakah Daripada Bid’ah Yang Menyesatkan?.
h. Bersuluk Dan Berkhalwat Untuk Tempoh Tertentu [al-khalwah al-munassaqah. Dalam Konteks Menuju Allah Adakah Daripada Amalan Ibadah Yang Tercela?.
i. Hubungan Dan Kaitan Antara Syariah [al-Syari’ah. Dan Hakikat [al-Haqiqah: Apakah Sikap Terbaik Kita?.
j. Persoalan Fana’- Hilang Kesedaran Kepada Yang Lain Dari Allah. Dalam Tahap-Tahap Peningkatan Kerohanain Menuju Allah Apakah Penilaian Yang Adil Di Dalam Persoalan Ini?.
i. Latarbelakang Persoalan.
ii. Adakah Fana Suatu Maqam Kerohanian Yang Dinyatakan Secara Jelas Di Dalam Al-Quran Dan Al-Sunnah?
iii. Pengertian Fana’ Menurut Penjelasan Ulama Tasawuf Muktabar.
k. Adakah Fana’ Merupakan Tanda Kesempurnaan Ke”wali”an [Kamal al-wilayah. Menurut Ulama Tariqat.
l. Tidakkah Pencapaian Fana’ Dan Baqa’ Yang Ditekankan Di Dalam Ilmu Tariqat Bakal Mempincangkan Kehidupan Dunia Seseorang Muslim?.
m. Apakah Fenomena Pentajallian Sifat-Sifat Zat Dan Perbuatan Allah Di Dalam Hati [Tenggelam Di Dalam Menyaksikan Rububiyyah Tuhan Turut Dialami Dan Dirasai Oleh Para Sahabat Nabi (s.a.w.)?.
n. Fahaman Wahdah al-Wujud Di Dalam Ajaran Tariqat, Adakah Tersasar Dan Apakah Pendirian Terbaik Kita.
o. Permasalahan Syatahat al-Sufiyyah Apakah Sikap Yang Adil Daripada Kita?.
Bahagian B.
Mengapa Imam Ahmad Ibn Taymiyyah?.
Karya-Karya Imam Ahmad Ibn Taymiyyah Mengenai Ilmu Tasawuf, Suluk Dan Ilmu Penyucian Jiwa.
Garis-Garis Besar Ilmu Tasawuf Dan Suluk Menurut Imam Ahmad Ibn Taymiyyah.
a. Ilmu Tasawuf Dan Suluk Yang Berteraskan Kepada Pertunjuk al-Quran Dan al-Sunnah.
b. Beriltizam Dengan Lafaz-Lafaz Yang Terdapat Di Dalam Al-Quran Dan Al-Sunnah Dalam Persoalan Tasawuf.
c. Ilmu Tasawuf Yang Bersesuaian Dengan Amalan Dan Kefahaman Generasi al-Salaf al-Salih Khususnya Para Sahabat Nabi Muhammad (s.a.w.).
d. Ilmu Tasawuf Yang Berpaksikan Kepada Penghayatan Tawhid Uluhiyyah, Tawhid Rububiyyah Dan Tawhid al-Asma’ Wa al-Sifat Secara Bersepadu.
e. Beribadat Kepada Allah Melalui Ibadat-Ibadat Yang DisyariatkanNya (Ibadatullah Bima Syara’a)
f. Kepelbagaian Jenis Ibadat Di Dalam Islam Dan Keperluan Mera’ikan Kemampuan Dan Bakat Manusia Yang Berbeza-Beza Di Dalam Bertaqarrub Kepada Allah Selepas Perlaksanaan Ibadat-Ibadat Fardu.
g. Penyucian Jiwa Dari Dosa Dan Penyuburan Jiwa Dengan Meningkatkan Amalan-Amalan Salih Sebagai Teras Amalan.
h. Kefarduan Menyuburkan Jiwa Dengan Sifat-Sifat Hati Yang Terpuji.
i. Manifestasi Keimanan Dan Kecintaan Yang Membara Kepada Allah (Alat Har al-Imaniyyah) Dalam Bentuk Yang Bersesuaian Dengan Nas-Nas alQuran.
j. Mengakui Kebenaran Dan Kesahihan Perjalanan Ulama-Ulama Sufi Dan Tariqat Yang Tersohor.
k. Kedudukan ”Amalan-Amalan Harus” (al-Mubahat) Dalam Konteks Menghampirkan Diri Kepada Allah.
Beberapa Kritikan, Penilaian Dan Fatwa Imam Ahmad Ibn Taymiyyah Terhadap Amalan-Amalan Ahli Tasawuf Dan Kaum Sufi Yang Dianggap Tersasar Pada Zaman Beliau.
a. Penolakan Terhadap Ilmu Tasawuf Dan Tarikat Yang Berasaskan Kepada Konsep Tawhid Wahdah al Wujud Dan al-Hulul Wa al-Ittihad.
b. Kesilapan Golongan Yang Menganggap Penyaksian Tawhid Rububiyyah Sebagai Matlamat Terakhir Bukannya Tawhid Uluhiyyah Disamping Mendakwa Pengguguran Taklif Agama Apabila Mencapai Maqam-Maqam Kerohanian Tertentu.
c. Menafikan Kewajipan ”Berusaha Dan Berikhtiar” Dalam Mencari Kesejahteraan Diri.
d. Amalan Khalwah Dan Beruzlah [Bersunyi-Sunyian Untuk Beribadat Kepada Allah. Yang Tidak Menepati Syarak (al-Khalawat al-Bid ’iyyah).
e. Membataskan AmaIan Ibadat Kepada Amalan Zikrullah Semata-mata Dengan Mengabaikan Ibadat-Ibadat Asas Yang Lain.
f. Metodologi Zikir Yang Tidak Menepati Sunnah Nabi.
g. Amalan Berlapar Diri, Berjaga Malam dan Bersikap Diam Secara Yang Tidak Mera’ikan Batas-Batas Syarak.
h. Konsep Zuhud al-Siyahah- Mengenepikan Urusan-Urusan Dunia, Mengabaikan Hak-Hak Isteri Dan Anak-Anak Dengan Niat Untuk Menghampirkan Dini Kepada Allah.
i. Menjauhkan Diri Dari Ilmu al-Quran Dan Ilmu al-Hadis.
j. Kesilapan Segelintir Kaum Sufi Di Dalam Memahami Konsep ”Redha Dengan takdir Allah” Dan Meremehkan Kepentingan Berdoa.
k. Meninggalkan Segala Kehendak Hati Dan Apa Sahaja Yang Diingini Oleh Naluri Semulajadi Dalam Usaha Mendekatkan diri Dengan Allah.
l. Persoalan fana’ di kalangan ahli-ahli Sufi dan Suluk.
m. Menyanggahi Golongan Yang Mengutamakan Pencapaian al-Ghaybah Dan al-Sukr (Ketidaksedaran Yang Mutlak Terhadap Alam) Dalam Menuju Allah.
n. Dakwaan Menyintai Allah Yang Tidak Diterjemahkan Dalam Bentuk Yang Menepati Syarak.
Penilaian Dan Komentar.
Sumber Rujukan.
Kajian Dan Bacaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan