JUALAN BUKU TERBARU SAYA

JUALAN BUKU TERBARU SAYA

Carian

Isnin, 5 Julai 2010

Siapakah Jsma’ah Islam Yang Sebenar.


Tajuk: Siapakah Jsma’ah Islam Yang Sebenar.
Penulis: Dr. Soleh al-Sawi & Abdullah Azzam.
Penerbit: Perniagaan Jahabersa.

Kandungan.

Kata Fenterjemah.

Muqaddimah Pengarang.

Bab 1. Beriltizam Dengan Jama’ah Merupakan Salah Satu Prinsip Utama Ahl Sunnah Wal Jama’ah.
1.1. Makna Jamaah dari Segi Bahasa.

1.2. Al-Jamaah Di Dalam Nas-Nas Syarak.

1.3. Kategori Pertama Nas-Nas Syarak.

1.4. Tahap-tahap Meninggalkan Jamaah mengikut Pengertian Ini.

1.5. Kategori Kedua Nas-nas Syarak.

1.6. Tahap-Tahap Keluar Meninggalkan Jamaah Mengikut Pengertian Ini.

1.7. Pengertian Jamaah Menurut Para Ulamak.

1.7.1. Pendapat Pertama.

1.7.2. Pendapat Kedua.

1.7.3. Pendapat Ketiga.

1.7.4. Pendapat Keempat.

1.7.5. Pendapat Kelima.

1.8. Kesimpulan.

1.9. Logik Kesimpulan Ini.

1.10. Makna Melazimi Jamaah.

1.11. Perbincangan Pertama.

(a) Bersatu di atas satu manhaj (ma ana alayhi wa ashabi).

(b) Manhaj Salafussoleh dan Penentangan Semasa.

(c) Jamaah Muslimin dari segi ilmiah (teori) Prinsip dan cirinya.

Pertama : Manhaj Talaqqi.

Kedua: Berkenaan Sifat Ketuhanan.

Ketiga: Keimanan.

Keempat: Beriman Kepada Rasul.

Kelima: Hari Akhirat.

Keenam: Qadar Allah.

Ketujuh: Berkenaan Para Sahabat.

Kelapan: Perkara Luar Biasa (Khawariq al-Adah).

Kesembilan: Jihad.

Sepuluh: Komunikasi Dengan Seteru.

(d) Ciri-ciri Moral dan Amali Jamaah Muslimin Di dalam Konteks Ilmu.

(e) Kedudukan Orang Awam dan Para Ulamak di dalam Isu tersebut.

(f) Isu Yang Wajar Diperhatikan.

Bab 2. Jama’ah Muslimin Menurut Pengertian Politik.
2.1. Kekosongan Zaman Daripada Pemimpin.

2.2. Adakah benar umat Islam mengalami keadaan ini?

2.3. Legaliti Pemerintahan Berdasarkan Sistem-Sistem Sekular.

2.4. Persoalan yang berbangkit.

2.4.1. Masalah Kajian.

2.4.2. Kepimpinan Yang Berdasarkan Kepada Sekular Adalah Tidak Sah.

2.4.3. Maksud Terbatalnya Sega la Kekuasaan Dan Kepimpinan Tersebut.

2.4.4. Penelitian Terperinci Mengenai Perkara Ini Kerana Ia Sangat Rumit.

2.5. Kedudukan Jemaah Dan i Skop Politik Sewaktu Ketiadaan Kuasa Kepimpinan Yang Syar’ie.

2.6. Bukti-Bukti Kekuasaan Milik Umat Islam.

Bab 3. Siapakah Ahl Hal Wal Aqd?
3.1. Kedudukan Ulamak Di Da lam Ahlil Hal Wal Aqd.

3.2. Golongan al-Qa’idun Tidak Layak Menerajui Kepimpinan Islam.

3.3. Ahlil Hal Wal Aqd Da lam Realiti Masa Kini.

3.4. Pandangan Ulamak Mengenai Persoalan Tersebut.

3.5. Persoalan selanjutnya mengenai perbincangan ini.

3.6. Bagaimana beriltizam dengan Jamaah dari aspek politiknya dapat dilakukan sewaktu ketiadaan kerajaan Islam?.

Bab 4. Memahami Jama’ah Dari Aspek Politik: Antara Golongan Ekstrimis Dan Jumud.

4.1. Golongan Pertama.

4.2. Kelompok Kedua.

4.3.Golongan Ketiga: Mereka yang hanya mengkhususkan Jamaah muslimin kepada kumpulan mereka sahaja.

4.4.Golongan Keempat: Golongan yang enggan berkerjasama dengan kumpulan yang berbeza pandangan dengan mereka untuk menegakkan jamaah muslimin.

Bab 5. Kaedah-Kaedah Umum Untuk Menghadapi Fenomena Perpecahan.
5.1. Pertama: Membezakan Antara Perkara-Perkara Ijmak Dan Ijtihadiyyah.

5.2. Kedua: Membezakan Perkara Khilaf Yang Berpunca Kerana Perbalahan Mengenai Prinsip-Prinsip Dasar Agama Atau Disebabkan Perbezaan Perspektif Dalam Menilai Realiti Semasa.

5.3. Ketiga: Perkara Bid’ah Adalah Berbeza Mengikut Tahap-tahapnya.

5.4. Keempat: Perbezaan Peringkat Ahli Bid’ah.

5.5. Kelima: Perbezaan Dalam Bermu’amalah Dengan Ahli Bi’ah Adalah Mengikut Maslahah Atau Kemudaratan Yang Timbul.

5.6. Keenam: Perbezaan Faktor Keadaan Semasa Dan Setempat Yang Meliputi Bid’ah Dan Pengamalnya.

5.7. Ketujuh: Seimbang Di Antara Berpegang Kepada Sunnah Dan Menjaga Jamaah.

5.8. Status Gerakan Islam Yang Wujud.

Bab 6. Jalan Menuju Kepada Jama’ah Muslimin.

6.1. Antara Menyertai Gerakan Islam Dan Bergerak Secara Bersendirian.

6.2. Penutup.

Bahagian 2. Kewajiban Menubuh Dan Menyertai Gerakan Islam.

- Hukum Bekerja Di Dalam Jemaah.

- Menyeru Kepada Kebaikan Dan Mencegah Kemungkaran Adalah Kewajipan Yang Telah Diijmakkan Oleh Para Ulamak.

- Pandangan Imam Abu Hanifah Mengenai Kewajipan Berkerja Secara Kolektif.

- Kewajipan Amr Bil Makruf Dan Nahy Munkar Menurut Kefahaman Para Sahabat Dan Tabiin.

- Ayat-Ayat Al-Quran Yang Menunjukkan Kewajipan Amr Bil Makruf Dan Nahy Munkar.

- Fatwa Para Ulamak Salaf Mengenai Kewajiban Menyeru Kepada Makruf Dan Mencegah Kemungkaran.

- Jalan Yang Perlu Kamu Ikut Wahai Para Pendakwah!!!

- Prinsip Seorang Pendakwah.

Penutup.

Bibliografi.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...