Tajuk: Beberapa Tinjauan Dalam Pendidikan Islam.
Penulis: Dr. Hasan Langgulung.
Penerbit: Pistaka Antara.
Makalah-makalah dalam buku ini adalah dari kertas kerja yang dibincangkan di berbagai seminar dan symposium. Dalam buku ini juga dimuatkan beberapa makalah dari penulis lain yang terkemuka walaupun takhasus berbeza tetapi masih dalam skop perbincangan “Pendidikan Islam”. Oleh kerana itu, buku ini diberi tajuk Beberapa Tinjauan Dalam Pendidikan Islam. m/s 252. Setelah meneliti kandungan buku ini, ia sangat menarik kerana terdapat banyak rujukan yang membolehkan kita mencari sumber asal. Banyak juga diterangkan dengan sejarah dan menyoroti tentang ahli falsafah Islam. Sebaiknya ia perlu dibaca pada waktu yang tenang agar dapat menghayati dan memahami konsep, falsafah dan intipati perbincangan dalam buku ini. Antara topik utama yang dibincangkan ialah.
Kandungan.
Kata Pengantar.
Bab 1. Pendahuluan.
Kebebasan Dalam Islam
Kebebasan dan Teori Psikologi
Kemauan Manusia dan Kebebasan
Psikologi dan Pendidikan Islam
Fitrah
Pemikir-pemikir Islam dan Psikologi
Pendidikan Islam dan Kesihatan Mental
Pengajaran Pengetahuan Agama Islam di Sekolah Menengah
Punca-punca Pendidikan Islam
al-Quran
al-Sunnah
Sahabat-sahabat Nabi
Kemaslahatan Awam
Nilai dan Kebiasaan-Kebiasaan Masyarakat
Pemikir-pemikir Islam
Rujukan
Bab 2. Konsep Kebebasan Dalam Islam
Konsep Kebebasan Dalam Islam
Sejauh mana keperluan Manusia Kepada Kebebasan
Pentingnya Kebebasan Bagi Manusia
Prinsip-prinsip Yang Menjadi Dasar Pandangan Islam Terhadap Kebebasan
Prinsip Pertama
Prinsip Kedua
Prinsip Ketiga
Prinsip Keempat
Prinsip Kelima
Prinsip Keenam
Rujukan.
Bab 3. Psikologi dan Pendidikan Islam.
Pendidikan Islam
Nilai-nilai Islam
82 Psikologi dan Pendidikan
1. al-Farabi
2. Ibnu Sina
3. Abu Hasan al-Mawardi
4. al-Ghazzali
Pendahuluan
Pengaruhnya Dalam Bidang Psikologi
5. Ibnu Thufail
Pendahuluan
Pengaruhnya Da lam Bidang Psikologi
6. Ibnu Khaldun
Pendahuluan
Pencipta Sosioiogi Pertama
Identiti Nasional
Penutup dan Kesimpulan
Rujukan
Bab 4. Pendidikan Islam dan Kesihatan Mental
Pendahulaan
Tiga Konsep Tentang Manusia
Tiga Mazhab Psikologi Tentang kesihatan Mental
Psikoanalisa dan Kesihatan Mental
a. Kepastian Psikologikal
b. Kekuatan-Kekuatan Psikologikal
c. Ketetapan dan Keseimbangan
d. Kesedapan
Behaviorisma dan Kesihatan Mental
Mazhab Kemanusiaan dan Kesihatan Mental
Islam dan Kesihatan Mental
Pendidikan Moral Dalam Islam
Pendidikan Islam dan Moral Pembangunan
Kesimpulan
Rujukan
Bab 5. Pengajaran Agama lslam di Sekolah-Sekolah Menengah.
Pendahuluan
a. Tujuan
b. Kandungan
c. Kaedah
d. Penilaian
Penutup
Rujukan
Bab 6. Punca-punca Pendidikan Islam
Pendahuluan
Pertama: Kitab Allah (al-Quran)
Takrifnya
Turunnya
Ciri-cirinya
Kandungan al-Quran
Gaya Bahasa al-Quran
al-Quran Sebagai Punca Pendidikan
1. Menghormati Akal Manusia
2. Bimbingan Ilmiah
3. Tidak Menentang Fithrah Manusia
4. Penggunaan Cerita-cerita Untuk Tujuan Pendidikan
5. Memelihara Keperluan-keperluan Sosial
Kedua: al-Sunnah
Maknanya
Jenis-jenisnya
Kedudukannya dalam Pendidikan
Ketiga: Kata-kata Sahabat-sahabat
Keempat: Kemaslahatan Sosial
Ertinya
Islam mengajak kepada kemaslahatan sosial
Kelima: Nilai-nilai dan Kebiasaan-kebiasaan Sosial
Keenam: Pemikir-pemikir Islam
Falsafah Islam
Ilmu Kalam
Tasawuf
Fiqh
Rujukan
Bab 7. Penutup dan Kesimpulan.
Peringkat Falsafah.
Peringkat Sains.
Peringkat Teknologi.
Peringkat Profession.
Perbedaan Pendapat.
Rujukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan