Tajuk: Mencarik Ilusi Menggapai Realiti: Wacana Tasawuf, Tariqat Dan Pemikiran Kalam Imam Ahmad al-Sirhindi (971H/1563M-1034H/1624M)
Penulis: Mohd Nasir Mohd Tap.
Penerbit: Akademi Kajian Ketamadunan Kolej Dar al-Hikmah.
Imam Ahmad bin Abd al-Ahad al-Fdrüqi al-Sirhindi (971H/1563M-1034H/1624M) yang juga dikenali sebagai Mujaddid al-Alf al-Tha'ni (Mujaddid Alaf Kedua) dan Imam Rabbani merupakan tokoh penting tasawuf dan tarekat Naqshbandiyyah. Kemasyhurannya sering dihubungkan dengan kritikannya terhadap fahaman Wahdat al-Wujud. Beliau hidup di tengah-tengah akidah dan kerancuan pemikiran yang melanda umat Islam di India pada era pemerintahan Maharaja Akbar. Beliau tampil sebagai tokoh penyelamat umat dari ancaman Faham Liberal dan Inklusivisme-Pluralisme Agama Din Ilahi yang dirasmikan Akbar sebagai Agama Negara.
Begitu pentingnya tokoh ini sehinggakan seseorang yang mengkaji perkembangan Islam, di India khususnya dan dunia umumnya, tidak dapat mengabaikan keutamaannya sebagai perintis rantaian gerakan pemurnian Islam yang membariskan tokoh-tokoh penting seperti Shah Waliyyu 'Llah al-Dihlawi, Shah Abd al-Aziz al-Dihlawi, Sayyid Ahmad 'Wan al-Shahid, Shah Abd al-Ghani al-Dihlawl, Sayyid Ahmad Khan, Muhammad Iqbal, Sayyid al-Mawdadi, Sayyid Abul al-Hasan al-Nadwi dan ramai lagi.
Kandungan.
Pengantar.
Sekapur Sirih.
Petunjuk Gambarajah.
Jadual.
Wacana 1. Intelektual Tasawuf.
1. Tasawuf Sebagai Kritik Epistemologi.
1.1. Makna ilmu.
1.2. Keyakinan, Taklid dan Keraguan Berkaedah.
1.3. Makna Akal.
1.4. Dari Tafakur Melangit Kepada Tindakan yang Membumi.
2. Kritikan Tasawuf al-Ghazali Terhadap Falsafah dan Ilmu Kalam.
3. Perkembangan Tasawuf Sehingga al-Sirhindi.
3.1. Marhalah Awal.
3.2. Pengaruh tasawuf al-Ghazali.
3.3. Ibn ’Arabi dan tasawuf muta’akhkhirin.
3.4. Perkembangan pasca Ibn ’Arabi.
Wacana 2. Sikap Ulama Terhadap Ibnu Arabi Dan Wahdat Wujud.
Bahagian a: Rincian Perspektif Akhbari (Ibn ’Arabi)
1. Faham Martabat Wujud.
2. A’yin Thabitah.
3. Keselarian Tanzih Dan Tashbih.
Bahagian b: Sokongan Dan Kritikan.
1. Para Penyokong Dan Pentafsir.
1.1. Abd al-Wahhab al-Sharani.
1.2. Ibrahim al-Karani.
1.3. Abd al-Ghani al-Nablusi.
1.4. Tariq Shah Waliyyu ’Llah.
1.5. Maulana Ashraf ’Ali al-Thanawi.
1.6. Muhammad Abduh.
1.7. Abdul Halim Mahmad.
2. Kritikan Mutakalliman Dan Fuqaha.
2.1. Ibn Taymiyyah Dan Ibn al-Qayyim al-Jawziyyah
2.2. Sadu al-Din al-Taftazani.
2.3. Ibn Khaldan.
2.4. Mustafa Sabri.
3. Kritikan Ahli Sufi:
3.1. ’Ala’ al-Dawlah
3.2. Gisudiraz.
3.3. Sa’id al-Narsi
4. Pandangan Imam al-Sirhindi.
4.1. Pendirian Terhadap Ibn ’Arabi.
4.2. Pendirian al-Sirhindi Terhadap Wahdat al-Wujud.
Wacana 3. al-Sirhindi Dan Tasawuf Dinamik.
1. Tarekat Naqshbandiyyah Dan Aktivisme Tasawuf.
1.1. Pengenalan Ringkas Tarekat Naqshbandiyyah.
1.2. Aktivisme Tarekat Naqshbandiyyah.
2. Bio-Bibliografi Imam al-Sirhindi.
2.1. Kehidupan, intelektualisme Dan Perjuangan.
2.2. Pengiktirafan.
2.3. Karya-Karya.
3. Imam al-Sirhindi: Di Antara Pro dan Kontra.
3.1. Fasa-fasa Kritikan Dan Pembelaan.
3.2. Peranan Aliran Khalidiyyah.
3.3. Peranan Keluarga Shaykh Aba Sa’id al-Umari
3.4. Peranan Tokoh-Tokoh Lain.
Wacana 4. Citra Tasawuf al-Sirhindi.
1. Tasawuf dan Ilmu Kalam Dalam Wacana al-Sirhindi.
1.1. Al-Sirhindi Sebagai Sufi Mutakallim.
1.2. Al-Sirhindi dan Aliran-Aliran Sunni
1.3. Menelusuri Akar Pemikiran Kalam al-Sirhindi.
1.4. Pengaruh Pengajian Hadith.
1.5. Citra Tasawuf Kalam al-Sirhindi.
2. Al-Sirhindi dan Faham Isyraqi.
3. Mazhab Mujaddidi vis-a-vis Wahdat al-Shuhad.
Wacana 5. Beberapa Aspek Tasawuf Kalam al-Sirhindi.
Bahagian a: Faham Ilmu.
1. Keunggulan Kenabian Berbanding Akal.
2. Syariah-Tariqah-Haqiqah.
3. Wahdat al-Wujud: Perbahasan Epistemologi Dan Kejiwaan.
4. Tahap Tertinggi: Al-Abdiyyah dan Marifat Tanzih.
Bahagian b: Faham Ketuhanan.
1. Berkenaan Zat Dan Wujud.
2. Hubungan Sifat Dengan Zat.
Bahagian c: Faham Alam.
1. Kosmologi al-Sirhindi.
2. Sistem Ta ayyun Wujud.
3. Persoalan Tiada.
4. Status Kewujudan Alam.
Bahagian d: Faham Insan.
1. Hakikat EGO dan Transformasi Jiwa.
2. Insan Kamil.
3. Teori Lata ’if.
4. Kesempumaan Jiwa: Kenabian Dan Kewalian.
5. Faham Takdir Dan Hakikat Perbuatan Manusia.
Bahagian e: Faham Nilai.
1. Metafizik Akhlak..
Pascawacana.
Glosari.
Senarai Rujukan.
Penerbit: Akademi Kajian Ketamadunan Kolej Dar al-Hikmah.
Imam Ahmad bin Abd al-Ahad al-Fdrüqi al-Sirhindi (971H/1563M-1034H/1624M) yang juga dikenali sebagai Mujaddid al-Alf al-Tha'ni (Mujaddid Alaf Kedua) dan Imam Rabbani merupakan tokoh penting tasawuf dan tarekat Naqshbandiyyah. Kemasyhurannya sering dihubungkan dengan kritikannya terhadap fahaman Wahdat al-Wujud. Beliau hidup di tengah-tengah akidah dan kerancuan pemikiran yang melanda umat Islam di India pada era pemerintahan Maharaja Akbar. Beliau tampil sebagai tokoh penyelamat umat dari ancaman Faham Liberal dan Inklusivisme-Pluralisme Agama Din Ilahi yang dirasmikan Akbar sebagai Agama Negara.
Begitu pentingnya tokoh ini sehinggakan seseorang yang mengkaji perkembangan Islam, di India khususnya dan dunia umumnya, tidak dapat mengabaikan keutamaannya sebagai perintis rantaian gerakan pemurnian Islam yang membariskan tokoh-tokoh penting seperti Shah Waliyyu 'Llah al-Dihlawi, Shah Abd al-Aziz al-Dihlawi, Sayyid Ahmad 'Wan al-Shahid, Shah Abd al-Ghani al-Dihlawl, Sayyid Ahmad Khan, Muhammad Iqbal, Sayyid al-Mawdadi, Sayyid Abul al-Hasan al-Nadwi dan ramai lagi.
Kandungan.
Pengantar.
Sekapur Sirih.
Petunjuk Gambarajah.
Jadual.
Wacana 1. Intelektual Tasawuf.
1. Tasawuf Sebagai Kritik Epistemologi.
1.1. Makna ilmu.
1.2. Keyakinan, Taklid dan Keraguan Berkaedah.
1.3. Makna Akal.
1.4. Dari Tafakur Melangit Kepada Tindakan yang Membumi.
2. Kritikan Tasawuf al-Ghazali Terhadap Falsafah dan Ilmu Kalam.
3. Perkembangan Tasawuf Sehingga al-Sirhindi.
3.1. Marhalah Awal.
3.2. Pengaruh tasawuf al-Ghazali.
3.3. Ibn ’Arabi dan tasawuf muta’akhkhirin.
3.4. Perkembangan pasca Ibn ’Arabi.
Wacana 2. Sikap Ulama Terhadap Ibnu Arabi Dan Wahdat Wujud.
Bahagian a: Rincian Perspektif Akhbari (Ibn ’Arabi)
1. Faham Martabat Wujud.
2. A’yin Thabitah.
3. Keselarian Tanzih Dan Tashbih.
Bahagian b: Sokongan Dan Kritikan.
1. Para Penyokong Dan Pentafsir.
1.1. Abd al-Wahhab al-Sharani.
1.2. Ibrahim al-Karani.
1.3. Abd al-Ghani al-Nablusi.
1.4. Tariq Shah Waliyyu ’Llah.
1.5. Maulana Ashraf ’Ali al-Thanawi.
1.6. Muhammad Abduh.
1.7. Abdul Halim Mahmad.
2. Kritikan Mutakalliman Dan Fuqaha.
2.1. Ibn Taymiyyah Dan Ibn al-Qayyim al-Jawziyyah
2.2. Sadu al-Din al-Taftazani.
2.3. Ibn Khaldan.
2.4. Mustafa Sabri.
3. Kritikan Ahli Sufi:
3.1. ’Ala’ al-Dawlah
3.2. Gisudiraz.
3.3. Sa’id al-Narsi
4. Pandangan Imam al-Sirhindi.
4.1. Pendirian Terhadap Ibn ’Arabi.
4.2. Pendirian al-Sirhindi Terhadap Wahdat al-Wujud.
Wacana 3. al-Sirhindi Dan Tasawuf Dinamik.
1. Tarekat Naqshbandiyyah Dan Aktivisme Tasawuf.
1.1. Pengenalan Ringkas Tarekat Naqshbandiyyah.
1.2. Aktivisme Tarekat Naqshbandiyyah.
2. Bio-Bibliografi Imam al-Sirhindi.
2.1. Kehidupan, intelektualisme Dan Perjuangan.
2.2. Pengiktirafan.
2.3. Karya-Karya.
3. Imam al-Sirhindi: Di Antara Pro dan Kontra.
3.1. Fasa-fasa Kritikan Dan Pembelaan.
3.2. Peranan Aliran Khalidiyyah.
3.3. Peranan Keluarga Shaykh Aba Sa’id al-Umari
3.4. Peranan Tokoh-Tokoh Lain.
Wacana 4. Citra Tasawuf al-Sirhindi.
1. Tasawuf dan Ilmu Kalam Dalam Wacana al-Sirhindi.
1.1. Al-Sirhindi Sebagai Sufi Mutakallim.
1.2. Al-Sirhindi dan Aliran-Aliran Sunni
1.3. Menelusuri Akar Pemikiran Kalam al-Sirhindi.
1.4. Pengaruh Pengajian Hadith.
1.5. Citra Tasawuf Kalam al-Sirhindi.
2. Al-Sirhindi dan Faham Isyraqi.
3. Mazhab Mujaddidi vis-a-vis Wahdat al-Shuhad.
Wacana 5. Beberapa Aspek Tasawuf Kalam al-Sirhindi.
Bahagian a: Faham Ilmu.
1. Keunggulan Kenabian Berbanding Akal.
2. Syariah-Tariqah-Haqiqah.
3. Wahdat al-Wujud: Perbahasan Epistemologi Dan Kejiwaan.
4. Tahap Tertinggi: Al-Abdiyyah dan Marifat Tanzih.
Bahagian b: Faham Ketuhanan.
1. Berkenaan Zat Dan Wujud.
2. Hubungan Sifat Dengan Zat.
Bahagian c: Faham Alam.
1. Kosmologi al-Sirhindi.
2. Sistem Ta ayyun Wujud.
3. Persoalan Tiada.
4. Status Kewujudan Alam.
Bahagian d: Faham Insan.
1. Hakikat EGO dan Transformasi Jiwa.
2. Insan Kamil.
3. Teori Lata ’if.
4. Kesempumaan Jiwa: Kenabian Dan Kewalian.
5. Faham Takdir Dan Hakikat Perbuatan Manusia.
Bahagian e: Faham Nilai.
1. Metafizik Akhlak..
Wacana 6. Memposisikan al-Sirhindi! Di Dalam Peta Kesufian Alam
Melayu.
1. Tasawuf Alam Melayu: Sorotan Ringkas
2. Beberapa Paradigma Tasawuf Melayu Kurun ke 17 dan 18 M
2.1. Hamzah Fansuri, Shams al-DIn al-Sumatra’i lawan
al-Raniri
2.2. Kesan kritikan al-Raniri
2.3. Pembangunan paradigma-paradigma baru pasca al-Ranlri
3. Imam al-Sirhindi dan Para Sufi Melayu
3.1. Perbandingan idea
3.2. Analisis hubungan keguruan di antara Ahmad al-Sirhindi
3.3. Pandangan Tokoh Naqshbandiyyah Kontemporari: Dr. Hj.
Jahid Sidek al-Khalidi
4. Tarekat Naqshbandiyyah dan Penyebaran Warisan al-Sirhindi
di Nusantara
4.1. Penyebaran aliran Khalidiyyah dan Mujaddidiyyah
(Mazhariyyah)
4.2. Peranan para shaykh Minangkabau
4.3 . Orientasi tajdid Surau Cangking (Naqshbandiyyah) dan
hubungannya dengan Gerakan Padri di Sumatera Barat.
4.4. Peranan Shaykh ’Abd al-Wahhab Rokan
4.5. Peranan keluarga al-ZawawI
4.6. Peranan Muhammad Murad al-Qazani
4.7. Peranan beberapa cabang Naqshbandiyyah Mujaddidiyyah
4.8. Pengaruh Tanq Shah Waliyyu ’Llah, Dar al-’Ulum dan
Nadwat al-’Ulama’ dan ’Allamah Muhammad Iqbal
4.9. Penterjemahan dan penulisan
Pascawacana.
Glosari.
Senarai Rujukan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan