Tajuk: Pengantar Kepada Usul Al-Tafsir: Karya Imam Ibn Taimiyah (661H-728H).
Penulis: Dr. Adnan Zarzur.
Penerbit: Intel Multimedai And Publication.
Ini adalah sebuah karya agung dalam bidang Tafsir Al-Qur'an, ditulis oleh Imam Ibn Taymiyah, seorang sarjana berpengetahuan luas mengenai Al-Qur'an Al-Karim. Karya ini mengatasi karya-karya lain dalam bidang yang serupa dari sudut ketulinan dan autoriti. Pemikiran beliau dari karya ini banyak dipetik oleh para penulis selepasnya. Menurut Dr. Adnan Zarzur, Imam Al-Suyuti dalam Al-Itqan fi 'Ulum Al-Qur'an membuat beberapa petikan langsung, sementara Imam Al-Zarkasyi dalam Al-Burhan fi 'Ulum Al-Qur'an membuat petikan langsung. Tulisan ini sesuai dibaca oleh para pelajar universiti yang ingin mendalami kajian bidang Tafsir Al-Qur'an. Untuk orang awam, bahan ini hendaklah dibaca dengan bimbingan dari para guru. Kesimpulannya, karya ini boleh dikatakan mengatasi seluruh karya terdahulu dan terkini dalam memberikan pengantar kepada Tafsir Al-Qur'an.
Kandungan..
Kata-kata Aluan Penterjemah.
Pendahuluan Dari Penyunting.
Metodologi Penyuntingan.
Kedudukan Ibn Taymiyah Dalam Bidang Tafsir.
Sumbangan Ibn Taymiyah Dalam Tafsir al-Qur’an.
Pengenalan Kepada Risalah Muqaddimah.
Pengaruh Risalah.
Asal-usul Manuskrip.
Cetakan Terdahulu.
Prakata Penulis.
Fasal 1. Penjelasan Nabi s.a.w. Kepada Para Sahabat Mengenai Makna Ayat-ayat al-Qur’an.
Kurangnya Pertikaian Para Sahabat Dalam Tafsir.
Penerimaan Sahabat Ilmu Tafsir Daripada Sahabat.
Fasal 2. Perbezaan Salaf Dalam Tafsir Sebagai Keanekaragaman.
Bentuk-bentuk Perbezaan Pertama.
Bentuk-bentuk Perbezaan Kedua.
Sebab-Sebab Turun Ayat Dan Pengaruhnya Dalam Perbezaan.
Sebab Turun Ayat Membantu Dalam Pemahaman Ayat.
Perkataan Sahabat: Ayat ini Turun Dalam Peristiwa Ini dan Itu.
Bentuk Lain Daripada Perbezaan Sahabat.
Bentuk Perbezaan Keempat Para Sahabat.
Kesimpulan Umum Mengenai Sebab-Sebab Perbezaan Hal.
Fasal 3. Dua Bentuk Perbezaan Dalam Tafsir.
> Perbezaan Pertama: Perbezaan Tafsir Dari Segi Naql.
Periwayatan Yang Diketahui Kesahihan Dan Kedaifannya.
Periwayatan Yang Tidak Dapat Dipastikan Kesahihannya.
Sikap Kami Mengenai Periwayatan Daripada Ahli Kitab.
Kebanyakan Periwayatan Dalam Tafsir Adalah Sejarah Peperangan.
Orang-Orang Yang Lebih Arif Tentang Peperangan.
Orang-Orang Yang Lebih Mengetahui Tafsir.
Bilakah Hadith-Hadith Mursal Menjadi Sahih.
Bilakah Hadis Yang Bercampur Dengan Dusta Ditolak.
Riwayat Bukhari Dan Muslim Adalah Perkataan Nabi.
Bilakah Diwajibkan Menerima Khabar Ahad.
Hadith-Hadith Yang Ditulis Sebagai Hadis Saksi Dan Iktibar.
Ilmu ’Ilal Hadith.
Sebahagian Hadith Yang Perawinya Bercampur-Aduk Antara Periwayatan Ahli Kalam Dan Ahli Hadith.
Tanda-tanda Kebohongan dan Pemalsuan Hadis.
Para Pemalsu Hadis Adalah Bid’ah dan Pelampau Dalam Fadilat.
Pendapat Tentang Tafsir Tha’labi, Wahidi dan Baghawi.
Sebahagian Hadis-hadis Palsu Dalam Kitab-kitab Tafsir.
> Perbezaan Kedua: Perbezaan Dalam Tafsir Dari Segi Istidlal (Pengambilan Dalil).
Sejarah Perbezaan Bentuk Ini.
Kelompok-kelompok Yang Terjebak Dalam Perselisihan Ini.
Golongan Yang Tersilap Dalam Penggunaan Dalil dan al-Madlul.
Mazhab Muktazilah dan Asas-asas Mereka.
Pengikut Syiah Kebelakangan Sefaham Dengan Muktazilah.
Bentuk Penyelewengan Tafsir Mereka.
Tafsiran pelampau Dalam Tafsir-Tafsir Qaramitah Dart Syiah.
Keanehan Tafsir Syiah.
Penafsiran Dan Korrtentar Yang Tidak Berasaskan Dalil.
Pendapat llrt Taymiyah Tentang Tafsir Ibn Atiyah dan Seumpamanya.
Kesimpulan Mengenai Perselisihan Ini.
Golonpn Yang Tersilap Dalam Dalil dan Bukan Madlul.
Tafsir Sufi Dan Kitab Haqa’iq al-Tafsir.
Fasal 4. Sebaik-Baik Cara Pentafsiran al-Qur’an.
> Tafsir al-Quran Dengan al-Qur’an Dan Tafsirnya Dengan Sunnah.
Pentalsiran al-Qur’an Dengan al-Qur’an atau al-Qur’an Denagan Sunnah.
Pentafsiran al-Qur’an Dengan Perkataan Para Sahabat.
Kedudukan Ibn ’Abbas Dan Ibn Mas’ud Dalam Tafsir.
Perkataam Ahli Kitab.
Analisa Mengenai Periwayatan Abdullah bin ’Amr Daripada Kitab-Kitab Ahli Kitab.
Tiga Bentuk Riwayat Israiliyat.
Sebaik-baik Cara Dalam Perbezaan Cerita-Cerita Israilliyat.
> Pentafsiran al-Qur’an Dengan Perkataan Tabi’in.
Kebanyakan Ulama Merujuk Kepada Perkataan Para Tabi’in.
Mujahid Dan Qatadah Mempelajari Tafsir.
Keludulcan Mujahid Dalam Pentafsiran al-Qur’an.
Para Pemuka Tafsir Daripada Peringkat Tabi’in.
Bilakah Perkataan Tabi’in Menjadi Hujah Dalam Tafsir.
Fasal Pentafsiran al-Qur’an Dengan Pendapat (Ra’yun).
Pengharaman Berkata-Kata Mengenai Tafsir Dengan Sekadar Pendapat.
Pembuktian Mengenai Pendapat Tafsir Yang Haram Dan Yang Boleh.
Para Sahabat Melarang Seseorang Mentafsirkan al-Qur’an Tanpa Ilmu Pengetahuan.
Tentang Beberapa Athar Dalam Perkara Ini: Antara Tabari Dan Ibn Taymiyah.
Indeks.
Rujukan Suntingan.
Ayat-Ayat al-Qur’an.
Hadith-Hadith Nabawi.
Tokoh Ulama.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan