Tajuk: Pengantar Syariah Islam.
Penulis: Mohd Salleh Haji Ahmad.
Penerbit: Pustaka Haji Abdul Majid.
Kandungan.
Kata Pengantar
Bab 1. Syariah Islam: Pengertian Dan Ciri-Ciri Keistimewaannya NYA
Takrif al-Syari’ah al-Islamiyyah
Ciri-cin Keistimewaan Syari’ah Islamiyyah
Ciri Pertama: Rabbaniyyah
Ciri Kedua: Balasan Duniawi dan Ukhrawi
Ciri Ketiga: ’Alamiyyah dan Umumiyyah
Ciri Keempat: Kekal
Dalil Pertama: Syariat Dibina Atas Asas Membawa Kemaslahatan dan Menolak Kerosakan
Dalil Kedua: Prinsip-prinsip Syari’ah dan Tabiat Hukumnya:
1. Hukum-lmkum yang Diperincikan
2. Prinsip-prinsip yang Umum
Dalil Ketiga: Sumber-sumber Hukum CiriKelima: Syumul
Bab 2. al-Fiqh al-Islami: Pengertian Dan Ciri-Ciri Keistimewaannya
Pengertian Fiqh
Hubungan Fiqh dan Syariat
Ciri-biri Keistimewaan al-Fiqh al-Islami
Bab 3. Sejarah Pembinaan Hukum Islam
Pendahuluan
Fasal Pertama: Peringkat Pertama (Zaman Nabi (s.a.w.)
Pembinaan Hukum di Makkah
Perundangan Selepas Hijrah
Cara-cara Pembinaan Hukum
Keistimewaan Pembinaan Hukum Pada Nabi s.a.w.
Pertama: Beransur-ansur
Kedua: Mengangkat Kesulitan
Ketiga: Nasakh Ijtihad Pada Zaman Nabi (s.a.w.) dan Kesan Pembinaan Hukum
Ijtihad Sahabat
Tidak Ada Khilaf Pada Zaman Nabi (s.a.w.)
Penulisan Pada Zaman Nabi (s.a.w.)
Fasal Kedua: Peringkat Kedua (Zaman Para Khulafa Rasyidin)
Pendahuluan
Cara-cara Sahabat Mengenalpasti Hukum
Pendekatan yang Tepat dalam Mengenali
Hukum-hukum Syara’ 62
Maksud al-Ra’yu (fikiran)
’Illat Hukum diperundangkan Menjadi Asas
Kajian Para Fuqaha’
a. Peruntukan Saham Bagi Orang Muallat
b. Menghentikan’Pelaksanaan Hukum Mencuri
Menghargai Pandangan Orang Lain
Perbezaan Pendapat
Sebab-sebab Berlaku Perselisihan Pendapat Pada Zaman Sahabat
Perbezaan Pendapat Amat Sedikit
Pembukuan Pada Zaman Sahabat
Fasal Ketiga: Peringkat Ketiga
Pendahuluan
Keluasan Skop Fiqh dan Sebab-sebab Perbezaan Pendapat
Tersebar Periwayatan Hadith dan Sebabnya
Kesan Berleluasa Periwayatan Hadis
Madrasah (Aliran) Ahli al-Hadith dan Madrasah Ahli al-Ra’yi
Sebab Muncul Madrasah Ahli al-Hadith di Madinah dan Madrasah Ahli al-Ra’yi di Kufah
Usaha Awal Pembukuan
Fasal Keempat: Peringkat Keempat
Pendahuluan
Perkembangan Fiqh dan Sebab-sebabnya
Kemunculan Mazhab-mazhab
Fasal Kelima: Peringkat Kelima
Pendahuluan
Kecenderungan Fuqaha’ Bertaqlid
Sebab Merebaknya Taqlid di Kalangan Fuqaha
Penutupan Pintu Ijtihad
Peranan Fuqaha’ pada Zaman Ini
Fasal Keenam: Peringkat Keenam
Pendahuluan
Peringkat Keenam Terbahagi Dua:-
Pertama: Berakhir Pada Awal Kurun Sepuluh Hijrah
Kedua: Bermula Dari Kurun Sepuluh Hingga Sekarang
Kitab-kitab Fatwa
Memperundangkan Fiqh
Bab 4. Sumber Perundangan Islam.
Pendahuluan
Sumber Pertama: al-Qur’an
Takrif al-Qur’an
Ciri-ciri Keistimewaan al-Qur’an
Jenis-jenis Hukum al-Qur’an
Cara al-Qur’an Memperkenalkan Hukum Syara’
Bagaimana al-Qur’an Menjelaskan Hukum?
Ikatan Hukum dengan ’Aqidah
Sumber Kedua: al-Sunnah
Takrif al-Sunnah
Dalil-dalil Kehujahan Sunnah Sebagai Sumber
Perundangan Islam
Bahagian-bahagian Sunnah
1. Sunnah Qawliyyah
2. Sunnah Fi’liyyah
3. Sunnah Taqririyyah
Pembahagian Sunnah Menurut Sanad
Pertama: Sunnah Mutawatirah
Kedua: Sunnah Masyhurah
Ketiga: Sunnah Ahad *
Sunnah Tasyri’ dan Bukan Tasyri’
Jenis-jenis Hukum dalam Sunnah
Sumber Ketiga: al-Ijma’
Takrif Ijma’
Rukun Ijma’
Kedudukan Ijma’ dalam Syariat Islam
Sandaran Ijma’
Jenis-jenis Ijma’
Kemungkinan Berlaku Ijma’
Kepentingan Ijma’ Pada Zaman Ini
Sumber Keempat: al-Qiyas
Takrif Qiyas
Rukun Qiyas
Kedudukan Qiyas dalam Syari’ah Islam
Kehujahan Qiyas
Sumber Kelima: al-Istihsan
Takrif Istihsan
Kedudukan Istihsan dalarn Perundangan Islam
Sumber Keenam: al-Masalih al-Mursalah
Takrif al-Masalih
Pembahagian al-Masalih
Takrif al-Masalih al-Mursalah
Kehujahan al-Masalih al-Mursalah
Sumber Ketujuh: al-’Urf
Takrif al-’Urf
Jenis-jenis ’Urf
’ Urf dan Adat yang Boleh Diamalkan
Kehujahan ’Urf
Perubahan Hukum Sebab Perubahan ’urf
Sumber Kelapan: Mazhab Sahabi
Takrif Sahabi
Maksud Mazhab Sahabi
Sikap Ulama Mujtahidin Terhadap Mazhab Sahabi
Kesan-kesan Perselisihan
Sumber Kesembilan: al-Istishab
Takrif al-Istishab
Asas Beramal dengan Istishab
Kaedah-kaedah yang Dibina Atas Istishab
Sumber Kesepuluh: Syar’u Man Qablana
Maksud Syar’u Man Qablana
Perselisihan Ulama Tentang Beberapa Hukum
Bab 5. Sejarah Ringkas Tokoh-Tokoh Ulama Mujtahid
Pendahuluan
Mazhab yang Tidak Berkembang
Mazhab Syi’ah dan Khawarij
Mazhab-mazhab Fiqh Ahli al-Sunnah wa al-Jama’ah
Pengantar Syan’at Islam
Pertama: Imam Abu Hanifah (80-150H)
a. Nama, Nasab dan Pekerjaannya
b. Guru-gurunya yang Masyhur
c. Ujian yang dihadapmya
d. Murid-murid Abu Hanifah
e. Dasar-dasar Mazhab Abu Hanifah
f. Pujian dan Sanjungan serta Kewafatannya
g. Pengaruh Fiqh Abu Hanifah
h. Penyebaran Mazhab Hanafi
Kedua: Imam Malik Bin Anas (93-1 79JH)
a. Nama dan Keturunannya
b. Guru-gurunya yang Masyhur
c. Murid-muridnya yang Masyhur
d. Dasar-dasar Mazhab Maliki
e. Sanjungan dan Pujian
f. Penuhsan Imam Malik
g. Penyebaran Mazhab Maliki
Ketiga: al-Imam al-Syafi’i
a. Nasab al-Syafi’i
b. Guru-gurunya
c. Murid-muridnya yang Masyhur
d. Fiqh al-Imam al-Syafi’i
e. Dasar-dasar Mazhab al-Syafi’i
f. Keistimewaan al-Syafi’i
g. Beberapa Ucapan al-Syafi’i
h. Ungkapan Ulama tentang al-Syafl’i
i. Tarikh Wafat al-Syafi’i
j. Pandangan al-Syafi’i Tentang Ilmu al-Kalam
k. Pandangannya Tentang Imamah (Kepimpinan)
1. Kitab-kitab Karangan al-Syafi’i m.Negara-negara yang Bermazhab Syafi’i
Keempat: al-Imam Ahmad Bin Hambal (164-241 H)
a. Nama dan Nasab Beliau
b. Guru-gurunya yang Masyhur
c. Murid-muridnya yang Masyhur
d. Dasar-dasar Mazhab Ahmad
e. Penyusunan dan Penyebaran Mazhab Hanbali
f. Tribulasi Ahmad
g. Pandangan Ulama Terhadap Ahmad
Bab 6. Ijtihad
Pengertian Ijtihad
Siapakah yang Dikatakan Mujtahid
Syarat-syarat Ijtihad
Perkara yang Boleh dan Tidak Boleh Diljtihadkan
Ijtihad Tidak Terikat dengan Masa dan Tempat
Hukum Ijtihad
Perubahan dan Pembatalan Ijtihad
Tajazzu’ Ijtihad
Bab 7. Taqlid Dan Talfiq
Fasal Pertama: Taqlid
Pendahuluan
Pengertian Taqlid
Hukum Bertaqlid dalam Masalah Fiqh (Furu’)
Taqlid dalam Masalah al-Usul
Hukum Taqlid Mazhab-mazhab Fiqh
Perlukah Bermazhab:
Perpindahan Mazhab dan Pandangan Ulama
Taqlid Selain dari Imam-imam Mujtahid yang Empat
Fasal Kedua: Talfiq
Apakah yang Dimaksudkan dengan Talfiq
Syarat Taqlid Mazhab Lain
Pandangan Dr. Wahbah al-Zuhayli Tentang Talfiq
Tatabbu’ al-Rukhas
Mufti yang Tidak Bebas dari Mazhab
Kesimpulan
Bab 8 Qawa’id Fiqhiyyah
Pengertian
Kedudukan Qawa’id Fiqhiyyah dalam
Perundangan Islam
Pengantar Syariat Islam
Perbezaan an tara Qawa’id Usul al-Fiqh dan Qawa’id Fiqhiyyah
Sejarah Pembentukan Qawa’id Fiqhiyyah
Kaedah Pertama: Segala Perkara Itu Bergantung Kepada Tujuannya
Kepentingan Niat dalam Islam
Kaedah-kaedah yang Tercetus dari Kaedah Pertama:
1. Tidak disyaratkan niat dalam mana-manajenis ibadat yang ia bukan jenis adat, atau fa tidak akan kesamaran dengan yang lain
2. Disyaratkan Ta’yin (menentu) dalamNjiana-mana amalan yang mempunyai persamaan, tetapi tidak disyaratkan ta ’yin pada amalan yang tidak kesamaran dengan yang lain
3. Sesuatu amalan yang tidak disyaratkan ta’arrudbaginya, sama ada secara ringkas mahupun secara terperinci, apabila dita’)>mkannya dan tersalah ta’yin itu maka ia tidak memudaratkan (tidak batal) .
4. Amalan-amalan yang disyaratkan ta ’yin, (jika) tersalah to ’yin maka ia membatalkan amalan itu.
5. Amalan-amalan yang wajib dita’arrud baginya secara ringkas dan tidak disyaratkan ta ’yznnya. secara terperinci apabila dito^mkan dan tersalah maka ia jadi mudarat (batal).
6. Niat dalam bersumpah boleh mengkhususkan lafaz yang umum, tetapi ia tidak boleh mengumumkan lafaz yang khas.
7. Tujuan dan matlamat lafaz adalah dirujuk kepada niat orang yang berlafaz kecuali satu masalah sahaja iaitu sumpah di hadapan hakim.
8. Yang diambilkira dalam masalah akad atau kontrak ialah tujuan dan matlamatnya, bukan berdasarkan kepada lafaz dan kalimat-kalimat sahaja.
Kaedah Kedua: Yakin Tidak Boleh Disingkirkan Dengan Semata-mata- Syak
Kaedah-kaedah Furu’ yang Terbit dari Kaedah Kedua:
1 . Asal masalah ialah kekalnya sesuatu perkara di atas keadaannya yang asal.
2. Asal pada perkara-perkara yang baru muncul itu tiada.
3. Asal masalahnya (seorang itu) bebas dari tanggungjawab dan tidak iltizam dengan apa-apa hak.
4. Asal masalah pada setiap yang baru itu hendaklah dianggapkan berlakunya pada waktu yang terhampir.
5. Asal pada (kebanyakan) perkara adalah harus sehingga ada dalil yang menunjukan ianya haram.
6. Asal pada faraj wanita adalah haram.
7. Tidak boleh diambilkira zan yang telah ternyata salahnya. t
Kaedah Ketiga: Kesukaran Menjadi Sebab Kepada Kemudahan Dan Keringanan
Sebab-sebab Keringanan dalam Syari’ah Islam
”Rukhsah” (Keringanan Syara’) Mencakupi Tujuh Jenis Hukum
Beberapa Kaedah yang Termasuk di bawah Kaedah Ketiga.
1. Sesuatu perkara apabila tersepit ia jadi luas.
2. Sesuatu perkara apabila jadi luas ia akan sempit.
Kaedah Keempat: Kemudaratan Hendaklah Disingkirkan
Kaedah-kaedah yang Terbit dari Kaedah Keempat:
1 . Darurat mengharuskan yang dilarang.
2. Sesuatu yang diharuskan kerana darurat dihadkan menurut kadar darurat sahaja.
3. Kemudaratan tidak boleh dihilangkan dengan kemudaratan juga.
4. Apabila bertembung dua kemudaratan hendaklah diberi perhatian kepada mudarat yang terbesar di kntara keduanya dengan memilih kemudaratan yang paling ringan.
5. Hajat menepati seperti darurat juga, sama ada umurhxataupun khusus hajat itu.
6. Menolak^fcerosakan lebih utama dari mengambil kebaikan.
Kaedah Kelima: Adat Dijadikan Sebagai Rujukan Hukum
Pengertian Adat
Maksud Kaedah Tersebut
Kedudukan Adat dalam Syariat Islam
Kehujahan ’Urf (Adat)
Syarat-syarat Keharusan Beramal dengan Adat Resam Atau ’Urf
Hukum Beramal Dengan ’Urf atau Adat
’Urf Dirujukbagi Perlaksanaan Hukum
Perubahan Hukum dengan Sebab Perubahan Masa
Jenis Hukum yang Tetap dan yang Boleh Berubah
Beberapa Qaedah Fiqhiyyah Berkaitan dengan ’Urf atau Adat
Kesimpulan
Penutup
Bibliografi
Tiada ulasan:
Catat Ulasan